Érvek és életek (The Great Debaters) – Filmajánló

Mikor gyerek voltam, úgy szóltam, mint egy gyerek, úgy gondolkodtam, mint egy gyerek, az értelmem gyermeki volt. De amikor férfivá változtam, végeztem a gyerekességekkel.

(részlet a filmből)

A küzdelem és remény útja sokszor hosszú az igazságért, közben pedig a megélt tapasztalatok hozzák el azt az érettséget, amelyekkel már felelős döntéseket is hozhatunk. Amikor egy beszélgetést végighallgatunk valamely témában, és olyan okfejtésekkel találkozunk, ami mind a két részről igaznak tűnik, nehéz helyzetben vagyunk, hogy eldöntsük, mi is a teljes igazság.

Örömteli pillanatok azok, amikor van példa arra, hogy valaki a tudását, tanultságát nem önös érdekekre fordítja, hanem embertársai javára. Örömteli dolog az is, amikor az észérveket megdönti a valóság igazsága, amely van, amikor elkendőzhető, de attól még tény marad. Mindezek a gondolatok megtalálhatóak A The Great Debaters/ Érvek és életek című amerikai életrajzi dráma történetében.

  • Mikor gyerek voltam, úgy szóltam, mint egy gyerek, úgy gondolkodtam, mint egy gyerek, az értelmem gyermeki volt. De amikor férfivá változtam, végeztem a gyerekességekkel.
  • Fel kell készítenünk az új nemzedéket, mivel lesznek nehézségek az útjuk során. – részlet a filmből –
  • Van, aki ezüstkanállal születik, míg a csillagok ragyognak torán, az én fogaim kihulltak mind a sok küzdelem során.

The Great Debaters története 1935-ben játszódik, amikor Melvin B. Tolson, a texas-i Wiley College diákjaival egy vitakört alakít, hogy részt vehessenek egy tudásalapú országos versenyen, ahol a Harvard Egyetem tanulóival kerülnek szembe. A film igaz történetet dolgoz fel.

Melvin Beaunorus Tolson (1898. február 6. 1966. augusztus 29.) amerikai költő, pedagógus, újságíró és politikus volt. Költőként mind a modernizmus, mind az afro-amerikai nyelvek és tapasztalatok befolyásolják, és mélyen hat rá a Harlem-reneszánsz tanulmánya.  Melvin Beaunorus Tolson  életrajza

Denzel Washington rendezte és főszereplője is a filmnek, ő alakítja Melvin B. Tolsont (Washington), a texasi Wiley Főiskola professzorát, aki színesbőrű diákjaival 1935-ben vitakört alapított. Szenvedélyes odaadásának, inspiráló erejű hozzáállásának és a diákok lelkesedésének köszönhetően a vitakör bejutott az országos bajnokságra, ahol a nagy presztízsű Harvard egyetem diákjaival került szembe. Személyes életük tapasztalatai is hozzájárulnak a sikereikhez, hiszen a lelkük mélyére hatol mindaz, amit látniuk kell. Tanáruk jelleme, buzdítása őket is formálja anélkül, hogy bármilyen módon befolyásolni akarná a személyes döntéseiket.

Denzel Washington (Mount Vernon, New York, Amerikai Egyesült Államok, 1954. december 28. –) kétszeres Oscar-díjas és kétszeres Golden Globe-díjas amerikai színész, rendező, producer egyik kedvenc színészem. Filmjei maradandó élményt nyújtanak: A mandzsúriai jelölt, Éli könyve, Amerikai gengszter, A tűzben edzett férfi… Nagyon jó érzékkel választja ki a szerepeit, és rendezőként is sikereket ért el. ITT  olvashatunk róla.

A film itt megtekinthető

Hozzászólás